Wszystko o rejsach – FAQ

ARMATORZY 

Operatorzy statków wycieczkowych są głównie spółkami zależnym trzech dużych holdingów – korporacji: Carnival Corporation, Royal Caribbean oraz Norwegian Cruise Line.

Carnival Corporation brytyjsko-amerykański operator rejsów wycieczkowych, obecnie największa na świecie firma zajmująca się turystyką rekreacyjną, dysponująca połączoną flotą ponad 100 statków w 10 markach wycieczkowych oraz pływający praktycznie po wszystkich wodach świata. Głównymi markami są Carnival Cruise Line (dedykowana na rynek amerykański), Costa Cruises (głównie rynek włoski), Aida Cruises (rynek niemieckojęzyczny), P&O Cruises (rynek angielki i australijski), Holland America Line oraz Princess Cruises.

Royal Caribbean Group jest amerykańskim, globalnym holdingiem wycieczkowym z siedzibą w Miami na Florydzie w USA. Jest to drugi co do wielkości operator rejsów wycieczkowych na świecie, posiada trzy linie wycieczkowe: Royal Caribbean International, Celebrity Cruises i Silversea Cruises. Posiada również część udziałów w TUI Cruises, Pullmantur Cruises i CDF Croisières de France.

Podium zamyka holding – Norwegian Cruise Line Holdings – do którego należy trzech armatorów: Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises i Regent Seven Seas Cruises. 

Ponadto istotnym graczem na rynku jest samodzielnie działający MSC Cruises w ramach grupy Mediterranean Shipping Company SA (MSC), drugiego co do wielkości na świecie przewoźnika kontenerowego. Jest to włoski armator, lecz zarejestrowany w Szwajcarii z siedzibą w Genewie.

Lista armatorów wraz z linkami – Armatorzy

TRASY CZYLI GDZIE PŁYWAJĄ STATKI REJSOWE

Armatorzy oferują różnego rodzaju trasy w ciągu całego roku kalendarzowego, przy czym poszczególne destynacje nie są dostępne przez cały okrągły rok. Terminy kierunków rejsów zależą oczywiście od strefy klimatycznej, czyli panujących temperatur i warunków pogodowych. 

Główne kierunki rejsowe to:

Basen Morza Śródziemnego – armatorzy np. Costa Cruises, MSC Cruises pływają w okresie od …..do … najbardziej sprzyjającym okresem jest maj do września/października. 

Wyspy Kanaryjskie

Fiordy i Europa Północna – najlepszym okresem na rejs na fiordy jest okres od końca maja/czerwca do połowy sierpnia, pozostały czas może być zbyt mglisty aby móc podziwiać krajobrazy fiordów

Wyspy Karaibskie – najdogodniejszy jest okres od grudnia do kwietnia, pozostałe miesiące (zwłaszcza czerwiec – październik) obfitują w aurę huraganową

Hawaje

Bermudy

Alaska

Kierunki Azjatyckie oraz Bliski Wschód – armatorzy oferują rejsy w okresach …..,  choć warto unikać okresu lipiec – sierpień z uwagi na bardzo wysokie temperatury i towarzyszącą wysoką uprzykrzającą wilgotność 

Dookoła Świata – rejsy wymagające dużej ilości urlopu albo czasu podczas emerytury 🙂

Dokoła kontynentów/Opłynięcie części kontynentu – rejsy wymagające dużej ilości urlopu albo czasu podczas emerytury 🙂

STATKI CZYLI JAKIE SĄ RODZAJE STATKÓW REJSOWYCH

Podczas wyboru dogodnego rejsu, czyli w zasadzie trasy rejsu warto zwrócić również uwagę na sam statek, na którym przez kilka dni będziemy przebywać, a statek statkowi nie równy.

Statki dzielą się na starsze i nowsze, a także na większe, średnie i mniejsze.

Starsze statki to statki z lat 80 i 90 takich armatorów jak Pullmantur Cruises czy Tui Cruises oraz nowsze to na przykład statki armatorów takich jak Norwegian Cruise Line czy Royal Caribbean Cruises.

Statki starsze zazwyczaj charakteryzują się tym, iż są nieco mniejsze, nie posiadają tak wielu „atrakcji” na swoim pokładzie jak statki nowszej produkcji, a tym samym życie na nich przebiega w nieco spokojniej. 

Nowsze statki, co skorelowane jest zazwyczaj z ich wielkością, zawierają nieco więcej dodatkowych „atrakcji” (np. minigolf, ścianki wspinaczkowe, większa ilość i różnorodność basenów i jacuzzi, parki linowe i inne).

Co do wielkości statków zazwyczaj przyjmuje się następujący podział według ilości pasażerów:

  • małe – do 1199 pasażerów,
  • średnie – 1200 – 1999 pasażerów,
  • duże – powyżej 2000  pasażerów (czasami wyróżnia się dodatkowo bardzo duże – powyżej 3000 pasażerów).

REZERWACJA REJSU

Rejsy można rezerwować bezpośrednio za pośrednictwem strony internetowej armatora, tak jest na przykład w przypadku Costa Cruises, Royal Caribbean czy Norwegian Cruise Line, ale niestety nie jest to możliwe w przypadku wszystkich armatorów. Dla Polaków nie ma takiej możliwości w przypadku np. MSC Cruises. Istnieje również możliwość rezerwacji przez międzynarodowe portale rezerwacyjne. 

My natomiast korzystamy z opcji rezerwacji u bezpośrednich przedstawicieli armatorów w Polsce bądź za pomocą agentów – ceny są takie same jak podczas zakupu na stronie www armatora, a dodatkowo można zyskać polską obsługę, propozycję dojazdu bądź nawet dojazd z Polski w cenie rejsu, a także opiekę polskiego pilota oferowanego przez pośrednika podczas całego wyjazdu.

Naszym ulubionym miejscem rezerwacji i zakupu rejsów jest www.olza-tour.pl.

Najpierw dokonywana jest rezerwacja wstępna zazwyczaj na 1-2 dni (bez konsekwencji w przypadku rezygnacji), która utrzymuje niezmienną cenę oraz wybraną kabinę, co jest ważne w przypadku organizacji własnego dojazdu/przelotu + ewentualnych noclegów przed/po rejsie. Te 1-2 dni dają nam możliwość dostosowania/zakupu dogodnego dojazdu i hoteli. Następnie dokonuje się wpłaty zaliczki – wysokość podana w procentach całej kwoty, zależna od armatora. Całkowitą kwotę należy dopłacić zazwyczaj do ok. 1-3 miesięcy przed rejsem, również zależne to jest od warunków armatora i/lub agenta. Oczywiście jeżeli rezerwacji dokonujemy krótko przed terminem rejsu wszystko odbywa się w tempie przyspieszonym bądź też bez wpłaty zaliczki z zapłatą całości od razu.

Cena rejsu zazwyczaj nie obejmuje:

  • opłat portowych (choć coraz częściej jest już wliczana w cenę rejsu – warto zwrócić na to uwagę), 
  • opłat serwisowych dla załogi (napiwków), 
  • napojów (patrz wyżywienie),
  • wycieczek podczas rejsu.

RODZAJ KABINY NA STATKU

Zazwyczaj kiedy dokonujemy rezerwacji rejsu wybieramy odrazu kabinę. Takiego wyboru można dokonać korzystając z planu statku, gdzie zaznaczone są zazwyczaj wszystkie kabiny wraz z numerami.

Wyboru kabiny można dokonać korzystając z dwóch opcji:

  • kabina gwarantowana w danej klasie (co jest zazwyczaj najtańszą opcją) – kiedy zależy nam na klasie kabiny, ale nie na jej położeniu w danej części statku; dokonujemy wówczas rezerwacji na klasę kabiny, a armator ma dowolność co do przydzielenia miejsca położenia kabiny, o tym do jakiej kabiny trafimy dowiadujemy się zazwyczaj około tygodnia przed rejsem, przy czym armator daje nam gwarancję kabiny w wybranej przez nas klasie bądź klasie wyższej (bez dodatkowej opłaty)
  • wybór konkretnej kabiny na statku o danym numerze (co zazwyczaj jest nieco droższe) – daje gwarancję zarówno kategorii jak i położenia kabiny w tej części statku, która np. dla osób o obniżonej mobilności będzie najdogodniejsza; po rezerwacji otrzymujemy potwierdzenie na kabinę o danym numerze

Dostępne rodzaje kabin dzielą się na cztery główne klasy: 

  • kabina wewnętrzna (na niektórych statkach dostępna jest dodatkowo kabina wewnętrzna z oknem z widokiem na promenadę),
  • kabina zewnętrzna z oknem, 
  • kabina zewnętrzna z balkonem, 
  • apartament.

Kabiny dodatkowo dzielą się najczęściej na kategorie (zależne od armatora) związane z usytuowaniem kabiny na niższym/wyższym pokładzie, możliwością zamówienia śniadania do kabiny płatnie/bezpłatnie, czy możliwością wyboru bądź braku wyboru tury kolacji, czy też innymi dodatkowymi usługami (zazwyczaj dostępnymi w najwyższych kategoriach np. pierwszeństwo obsługi przy zaokrętowaniu).

Dodatkowe objaśnienia, zazwyczaj stosowane przez armatorów:

  • im kabina usytuowana wyższej na pokładzie statku tym wyższa kategoria,
  • kabina zewnętrzna z oknem może mieć dwa rodzaje okien – bulaj (zazwyczaj kabiny na niższych pokładach), okno panoramiczne (wyższe pokłady),
  • kabina zewnętrzna z oknem może mieć ograniczoną widoczność – np. poprzez łodzie ratunkowe,
  • są statki, które nie mają kabin zewnętrznych z oknem – dostępne są wówczas tylko kabiny z balkonem i kabiny wewnętrzne oraz apartamenty,
  • niektóre luksusowe statki nie zawierają w ogóle kabin wewnętrznych,
  • kabiny są sprzątane zazwyczaj dwa razy dziennie przez jedną osobę podczas całego rejsu (patrz: napiwki).

DOJAZD DO PORTU

Do portu, z którego rozpoczyna się rejs można dojechać na kilka sposobów:

  1. dojazd we własnym zakresie – w tym przypadku można dokonać dogodnego dla nas wyboru dojazdu (samochodem, autokarem czy samolotem), trzeba jednak pamiętać, iż nie można się spóźnić na statek, więc warto zaplanować dojazd z dużą rezerwą czasową (np. w dnu poprzedzającym wypłynięcie z portu)
  2. dojazd/dolot organizowany przez pośrednika, u którego zakupiony został rejs
  3. dojazd/dolot organizowany przez armatora

Podczas wyboru opcji dojazdu we własnym zakresie warto pamiętać o wcześniejszej rezerwacji parkingu (w przypadku samochodu) lub o wcześniejszej weryfikacji transportu publicznego z docelowego lotniska lub przystanku do samego portu.  

Warto również brać pod uwagę, iż czasami oferowany jest także przez armatora transfer z wybranego lotniska do portu.

Należy pamiętać, iż docelowy port, z którego rozpoczyna się rejs może nie być jedynym portem w danym mieście!

BAGAŻ

Waga i wielkość bagażu zazwyczaj nie są określane ani wymagane. Jeśli byłoby to potrzebne można je sprawdzić w dokumentach od armatora otrzymanych przed rejsem lub na stronie www każdego z armatorów w sekcji regulaminowej.

Bagaż podczas zaokrętowania

W dokumentach od armatora przed rejsem otrzymujemy etykiety/zawieszki nadrukowane na kartkach A4 do odpowiedniego poskładania i przypięcia do każdego bagażu głównego (najczęściej za pomocą zszywacza). Etykiety te zawierają informacje niezbędne dla pracowników statku podczas dostarczania naszego bagażu do kabiny z hali portowej. W porcie bagaż główny jest zabierany przez pracowników statku i dostarczany bezpośrednio do naszej kabiny. 

etykieta na bagaż

Wnętrze bagażu głównego czyli o czym warto pamiętać, a czego nie zabierać

  • czego w bagażu głównym oraz podręcznym nie można zabrać ze sobą na statek: ostro zakończone narzędzia, przedmioty wybuchowe i palne w tym żelazko, prostownica, suszarka, czajnik elektryczny, świeczki, a także jedzenie i napoje (w tym alkohol) – przy czym te zakazy i nakazy różnią się w zależności od armatora, w zależności od obsługi statku
  • co warto zabrać: różne rodzaje odzieży (jeśli są wymagane – bardziej formalne/eleganckie ubrania do restauracji, czasami ubrania tematyczne (związane z impreza organizowanymi na statku), odzież/obuwie sportowe czy cieplejsza odzież potrzebna podczas chłodniejszych i bardziej wietrznych okresów podczas płynięcia przez otwarte wody mórz/oceanów), adaptery do kontaktów (zależne od destynacji)
  • czego zabierać nie trzeba: ręczników kąpielowych, ręczników plażowych/basenowych, suszarki – te przedmioty są w każdej kabinie bądź (w przypadku ręczników plażowych/basenowych) dostępne bezpłatnie do pobrania na statku w wyznaczonych miejscach

Bagaż podręczny – czyli co powinno być pod ręką podczas zaokrętowania

W bagażu podręcznym niezależnie od tego co nim będzie (plecak, damska torebka, czy mała torba albo walizka) powinniśmy posiadać:

  • dokumenty tożsamości podawane w dokumentach dotyczących rejsu
  • dokumenty (bilet) rejsu
  • wypełnione dokumenty zaokrętowania (zabierane podczas zaokrętowania, dostępne w całości dokumentów otrzymywanych od armatora przed rejsem)
  • niezbędne leki
  • kosztowne przedmioty, biżuteria
  • pieniądze
  • przedmioty niezbędne dla dziecka
  • odzież do przebrania oraz potrzebne kosmetyki  – nie są to rzeczy  niezbędne, ale czasami pomocne, gdy chamy odświeżyć się po podróży (czas oczekiwania na dostarczenie bagażu do kabiny jest różny)

Bagaż nie dotarł do kabiny – co robić?

Jeżeli odpłynęliśmy już z portu, a nasz bagaż nadal nie dotarł do kabiny warto udać się do recepcji lub zapytać obsługi kabinowej statku czy wszystkie bagaże zostały już rozdysponowane. Może się zdarzyć, iż w naszym bagażu coś wzbudziło niepokój obsługi statku i został on wstrzymany do weryfikacji. Przy czym obsługa informuje osobiście o takim zatrzymaniu bagażu w postaci pozostawionej pisemnej informacji w kabinie, a weryfikacja bagażu odbywa się w obecności właściciela.

Gdy w bagażu rzeczywiście znajdowało się coś co na statek nie powinno zostać wniesione (zdaniem obsługi) wówczas zabierane jest zazwyczaj do depozytu i oddawane w porcie w dniu wyokrętowania.

Bagaż podręczny podczas powrotu na statek z każdego portu podczas rejsu

Niektórzy armatorzy bądź obsługa statku określa co można wnieść w portach podczas rejsu, dotyczy to głównie wody, jedzenia oraz alkoholu. Zazwyczaj ich wnoszenie jest określone ilościowo na osobę albo zakazane albo też zabierane do depozytu i oddawane w dniu wyokrętowania. Warto takie informacje sprawdzić w regulaminie armatora lub zapytać obsługi statku.

Bagaż podczas wyokrętowania

Dzień przed dniem wyokrętowania powinny zostać dostarczone do kabiny etykiety, które należy wypisać i przymocować do przygotowanego bagażu. Etykiety zazwyczaj są oznaczone (numer/litera/kolor) w zależności od tury zejścia ze statku, do której zostaliśmy przypisani. 

Wraz z etykietami dostarczane są między innymi informacje dotyczące czasu, w którym należy wystawić bagaż przed kabinę, aby mógł zostać przetransportowany do hali w porcie i w dniu zaokrętowania odebrany przez właściciela (bagaż sortowany jest w porcie według przypisanego oznaczenia na etykiecie bagażu).

Warto pamiętać, aby przed wystawniem bagażu głównego pozostawić (do zapakowania do bagażu podręcznego) przybory, kosmetyki i ubrania niezbędne podczas kolejnego dnia, czyli dnia wyokrętowania.

Istnieje również możliwość nie wystawiania bagażu głównego przed kabinę. Wówczas nie trzeba nikogo o tym informować, a jedynie opuścić kabinę o wyznaczonej godzinie wraz z całym bagażem. Jest to zazwyczaj sugerowane podczas zmiany godziny wyokrętowania na wcześniejszą, ponieważ istnieje ryzyko niedostarczenia na czas naszego bagażu do hali portowej przez obsługę statku.

PIERWSZY DZIEŃ NA STATKU, CZYLI JAK ODNALEŹĆ SIĘ NA STATKU 

Zazwyczaj podczas zaokrętowania obsługa statku podaje początkowe najważniejsze informacje, czyli:

  • co w pierwszej kolejności po wejściu na statek zrobić/gdzie się udać
  • jak udać się do swojej kabiny oraz czy kabina jest już dla nas przygotowana (czasami zdarza się, że trzeba poczekać jeszcze chwilę) – !warto pamiętać! – iż na każdym statku pierwszy numer kabiny oznacza numer pokładu/deck’u, a kabiny na każdym pokładzie podzielone są na numery parzyste po jednej stronie statku oraz na parzyste po drugiej stronie statku (patrząc prawa lewa strona)
  • jak dostać się na posiłek – lunch/kolację 

Natomiast, aby móc sprawnie poruszać po statku najlepiej zaopatrzyć się w mapkę statku w recepcji.

WYOKRĘTOWANIE

Dzień przed wyokrętowaniem do kabiny dostarczona zostaje wraz z gazetką pokładową dokładna procedura wyokrętowania z informacjami:

  • do jakiej tury (grupy) wyokrętowania zostaliśmy przydzieleni – zazwyczaj przydział uzależniony jest od pokładu (deck’u), na którym znajduje się nasza kabina
  • gdzie (podane miejsce na statku) i o której godzinie dana tura opuszcza statek
  • przydział do danej tury tożsamy jest z grupą bagażu
  • o której godzinie statek opuszcza pierwsza tura 
  • kiedy zostanie zamknięty/kiedy zamknąć nasz rachunek pokładowy na statku
  • gdzie i w jaki sposób można sprawdzić poprawność rachunku pokładowego
  • w jaki sposób zostanie dostarczony nam rachunek na statku
  • w jaki sposób postępować z rachunkiem pokładowym w zależności od wybranej wcześniej metody płatności/rozliczania się na statku
  • do której godziny należy opuścić całkowicie kabinę w dniu wyokrętowania
  • gdzie i od której godziny można oddawać bagaż podręczny (w przypadku walizek czy toreb) do depozytu, aby nie trzeba było przemieszczać się z nim po statku do czasu opuszczenia statku (z opcji tej nie trzeba korzystać)
  • kiedy zostanie zamknięty barek w kabinie

Istnieje możliwość, w uzasadnionych przypadkach (np. wcześniejszy lot), zmiany grupy wyokrętowania – należy zgłosić się w tej sprawie do recepcji.

KARTA POKŁADOWA

Karta pokładowa nazywana jest różnie w zależności od armatora, np. Cruise Card (MSC Cruises), SeaPass (Royal Caribbean) czy Costa Card (Costa Cruises). Otrzymywana jest albo podczas check-in przed wejściem na statek (np. MSC Cruises) albo oczekuje w naszej kabinie zaraz po wejściu na statek (np. Costa Cruises).

Karta jest imienna, niezbędna podczas całego rejsu, ponieważ:

  • bez karty pokładowej nie zejdziemy ani nie wejdziemy na statek każdym z portów,
  • w kartę wczytane jest nasze zdjęcie sprawdzane przez obsługę statku każdorazowo podczas zejścia i wejścia na statek,
  • karta służy jako karta płatnicza w barach, restauracjach, sklepach, podczas zakupu wycieczek oferowanych na statku (patrz: płatność na statku),
  • karta jest „kluczem” do kabiny,
  • na karcie znajdują się ważne dla nas informacje, zazwyczaj takie jak: przypisana nam tura serwowanej kolacji (godzina kolacji, nazwa restauracji oraz numer przypisanego nam stolika), miejsce zbiórki ewakuacyjnej, numer karty pokładowej, numer telefonu kontaktowego ze statkiem.

GAZETKA POKŁADOWA CODZIENNA

Codziennie wieczorem dostarczane są przez załogę statku do kabiny gazetki pokładowe z informacjami na następny dzień. Gazetki pokładowe również mają swoje różne nazwy, np. Daily Program (MSC Cruises), Cruise Compass (Royal Caribbean), Diario di bordo (Costa Cruises).

W dniu zaokrętowania gazetka zazwyczaj czeka na nas już w kabinie albo otrzymujemy ją podczas check-in (w razie jej braku dostępne są także w recepcji). Pierwszą i najważniejszą informacją, którą należy „wyłowić” z gazetki pierwszego dnia, zaraz po wejściu na statek jest informacja o ćwiczeniach ewakuacyjnych, które zawsze odbywają się jeszcze przed wypłynięciem statku z portu. Zazwyczaj ćwiczenia ewakuacyjne są obowiązkowe, a udział w nich jest rejestrowany w trakcie ćwiczeń poprzez skanowanie przez obsługę karty pokładowej.

W gazetce znajdują się różne, niezbędne informacje:

  • prognoza pogoda na kolejny dzień,
  • godzina przypłynięcia oraz wypłynięcia z portu (na każdy dzień),
  • godzina wejścia/zejścia ze statku w każdym porcie (na każdy dzień),
  • informacje dotyczące koniecznych do zabrania podczas zejścia w porcie dokumentów (jeśli takowe dodatkowe są wymagane),
  • informacje nt. zmiany czasu (jeśli takowe mają miejsce),
  • informacje punktów spotkań grup wycieczek zakupionych na statku,
  • informacje, z którego decku (pokładu/piętra) jest zejście/wejście ze statku do portu,
  • informacje nt. atrakcji odbywających się w trakcie dnia na statku,
  • informacje nt. godzin otwarcia restauracji, barów, sklepów,
  • sugerowany dress code na wieczór 

Wszelkie dodatkowe, pilne informacje są podawane przez megafony na statku albo dostarczane oddzielnie do kabiny. Dodatkowe w przypadku jakichś wątpliwości lub pytań recepcja na statku jest czynna 24h. 

PŁATNOŚĆ NA STATKU

Na statku obowiązuje bezgotówkowy system opłat. Wszystkich płatności podczas rejsu na statku dokonuje się za pomocą karty pokładowej, w żadnym miejscu na statku nie ma możliwości płatności gotówką czy kartą kredytową/debetową. W dniu zaokrętowania należy zarejestrować swoją kartę kredytową bądź wpłacić depozyt gotówkowy (zazwyczaj ok. 250 euro na kabinę).

  • sposób rejestracji karty kredytowej zależy od armatora odbywa się albo podczas check in albo należy tego dokonać na statku w specjalnych automatach (obsługa statku służy wówczas pomocą),
  • depozyt zazwyczaj wpłacany jest w recepcji,
  • niewykorzystany depozyt gotówkowy jest zwracany lub dokonuje się dopłaty podczas jego przekroczenia – wszystkie należności reguluje się ostatniego dnia rejsu (czyli dzień przed dniem wyokrętowania),
  • autoryzujący karty kredytowe dokonują płatności wydatków podczas rejsu poprzez akceptację/podpisanie rachunku (zestawia wszystkie transakcje podczas rejsu) dostarczanego ostatniego dnia rejsu do kabiny,
  • istnieje możliwość kontroli/sprawdzenia wydatków podczas rejsu – jest to możliwe za pomocą automatów znajdujących się na statku lub należy poprosić o wyciąg z rachunku w recepcji.

WYŻYWIENIE

W cenę rejsu wliczone jest pełne wyżywienie, ale zwykle bez napojów (w tym napojów alkoholowych). Zazwyczaj kawa, herbata, woda do posiłków dostępne są w restauracjach samoobsługowych, pozostałe napoje oraz wszelkie napoje podczas serwowanych śniadań, obiadów i kolacji  są dodatkowo płatne. Przy czym nie jest to sztywną regułą u wszystkich armatorów – informacje o napojach zazwyczaj są podawane w ofercie danego rejsu.

Zazwyczaj dostępne są następujące formy posiłków (spośród tych wliczonych w cenę rejsu):

  1. posiłki w restauracji/-ach samoobsługowej/-ych w formie bufetu, zazwyczaj na jednym z najwyższych pokładów – dostępne niemalże cały czas, z krótkimi przerwami, w czasie których także można znaleźć przekąski np. wokół basenu bądź w wydzielonych częściach bufetu, w ciągu dnia zmieniany jest wybór dostępnych dań;
  2. posiłki w eleganckich restauracjach z obsługą kelnerską (zazwyczaj są to dwie lub więcej restauracji na statku), zazwyczaj na niższych pokładach – dostępne są tu śniadanie oraz lunch w ciągu dnia bez przypisanego stolika (kelnerzy przy wejściu wyznaczają wolny stolik dla odpowiedniej ilości osób), natomiast kolacja dostępna jest zazwyczaj w przypisanym do każdego gościa/kabiny stole i restauracji

Dodatkowe objaśnienia:

  • na niektórych statkach nie ma możliwości wyboru kolacji w formie bufetu, kolacja jest serwowana tylko w restauracji z obsługą kelnerską,
  • informacje dotyczące przypisanej nam kolacji, czyli nazwy restauracji oraz godziny kolacji podawane są każdemu gościowi podczas pierwszego dnia pobytu (informacja ta także podana jest na karcie pokładowej)
  • informacje dotyczące godzin otwarcia restauracji, tego w której restauracji z obsługą kelnerską podawane jest śniadanie i lunch podawane są w codziennej gazetce pokładowej,
  • ważnym aspektem podczas kolacji serwowanych jest dress code – w codziennej gazetce,
  • goście do stolików są przypisywani według grup językowych bądź narodowości,
  • obsługą stołu, przy którym siedzimy podczas kolacji serwowanych, przez cały rejs opiekuje się jeden kelner z 1-2 osobami pomocniczymi – dlatego wszystkie pytania, informacje i potrzeby należy kierować do kelnera/-ów opiekujących się naszym stolikiem (patrz: napiwki),
  • u niektórych armatorów nie praktykuje się tur kolacji (kolacji podawanych), wszystkie posiłki są w postaci bufetu 

NAPIWKI

Do ceny rejsu nie jest doliczona obowiązkowa opłata serwisowa dla załogi, czyli napiwki. Informacja o wysokości napiwków podawana jest za osobę/dzień i należy doliczyć ją do podanej ceny rejsu. Napiwki są zazwyczaj doliczane do rachunku na statku podczas rejsu day by day (rzadko zdarza się, że napiwki opłacane są „z góry” podczas uiszczania opłaty za rejs).

Opłacane przez nas napiwki są rozdzielane proporcjonalnie, zazwyczaj według ocen gości, załodze statku, która podczas rejsu „opiekowała się” nami, czyli osobom sprzątającym kabiny, kelnerom.

ZWIEDZANIE PODCZAS POSTOJU W PORCIE

Istnieje kilka możliwości zwiedzania nowego miejsca podczas postoju w porcie:

  1. korzystanie z wycieczki oferowanej przez armatora – wycieczki można zakupić na każdym statku w Excursion Office/Tour Office, a często także przed rozpoczęciem rejsu istnieje możliwość zakupu wycieczek przez stronę internetową armatora; najczęściej nie należą do najtańszych, ale mają także swoje przywileje i zalety:
    • są najwygodniejszą formą zwiedzenia nowego miejsca, nie wymagającą od nas żadnego wcześniejszego przygotowania,
    • w przypadku, gdy port nie jest położony w centrum miasta wycieczka jest najsprawniejszym, a przede wszystkim najszybszym sposobem na zwiedzenie (zwłaszcza gdy statek w porcie stoi tylko kilka godzin),
    • oferowane wycieczki są różnorodne – poczynając od tradycyjnego zwiedzania po atrakcje typu snorkelling, pływanie z delfinami i inne
  1. zwiedzanie we własnym zakresie – wymaga wcześniejszego przygotowania w kraju, zakupu przewodnika/-ów, mapy, przejrzenia stron internetowych, blogów itd. itp.
  2. korzystanie z wycieczki oferowanej przez pilota (podczas wyboru rejsu z pilotem oferowanym przez krajowego pośrednika) – wycieczki zazwyczaj nie są wliczone w cenę rejsu z opieką pilota.

DZIEŃ NA MORZU

Dzień na morzu to dzień, kiedy statek płynie z punktu A do punktu B przez noc+dzień+noc i dopiero kolejnego dnia jest w kolejnym porcie. Dzień na morzu oznacza cały dzień na morzu, bez możliwości zejścia ze statku, ale z możliwością odpoczynku pomiędzy zwiedzaniem kolejnych portów oraz skorzystaniem z wszelkich atrakcji i imprez organizowanych na statku. I znów zarówno atrakcje jak i imprezy zależą zarówno od statku jak i od armatora – różne statki=różne atrakcje, np. m.in. mini golf, boiska do siatkówki, koszykówki, stoły ping-pongowe, różnego rodzaju zjeżdżalnie basenowe, różne baseny (np. statki z basenami tylko dla dorosłych), jacuzzi, SPA, zajęcia grupowe fitness, siłownia, ścianka wspinaczkowa, FlowRider, po atrakcje typu panoramiczna kabina (North Star na Qauntum of the Seas Royal Caribbean) czy po prostu kąpiel słoneczna na leżakach i błogi odpoczynek (przy czym warto wziąć pod uwagę dostępność leżaków w zależności od pory dnia czy zatłoczenia na statku i wybrać się nieco wcześniej jeśli wymagania co do rodzaju miejsca są nieco większe).

Dzień na morzu także warto sobie zaplanować z wyprzedzeniem z uwagi na to, iż niektóre atrakcje dostępne na statku wymagają wcześniejszych rezerwacji, nawet te bezpłatne.

LEKARZ/OPIEKA MEDYCZNA PODCZAS REJSU

Na wszystkich statkach znajduje się punkt medyczny/lekarz. Godziny otwarcia oraz lokalizacja punktu medycznego dostępne są w gazetce pokładowej. Wizyta lekarska jest dodatkowo płatna, a koszt jest zwracany w ramach ubezpieczenia turystycznego na podstawie oryginałów dokumentów wystawionych przez lekarza. 

UBEZPIECZENIE 

Podczas zakupu rejsu za pośrednictwem agencji turystycznej ubezpieczenie turystyczne od kosztów leczenia i nieszczęśliwych wypadków za granicą jest doliczane do ceny rejsu, przy czym należy zwrócić uwagę, że jedynie na okres rejsu. Pozostałe dni, nawet samego dojazdu nie są wliczane. Stąd warto pomyśleć o ubezpieczeniu pozostałych dni podczas naszego wyjazdu, czyli przed i po rejsie.

Z uwagi na wzrastającą popularność oraz atrakcyjność destynacji rejsy statkami wycieczkowymi często rezerwowane są z dosyć dużym wyprzedzeniem, dlatego warto pomyśleć także o ubezpieczeniu kosztów rezygnacji.

PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE ARMATORÓW

Armatorzy oferują programy lojalnościowe, do których przystąpić można już podczas pierwszego rejsu, np. MSC Voyager Club (MSC Cruises), Costa Club (Costa Cruises), Crown&Anchor Society (Royal Caribbean). Punkty zbierane są za różne aktywności podczas rejsu, w zależności od armatora, np. za sam odbyty rejs (ilość punktów uzależniona od ilości dni spędzonych na statku podczas rejsu), za wydatki na statku podczas rejsu (wydatki w barach, sklepach, na wycieczki). Zebrana odpowiednia ilość punktów pozwala na osiąganie wyższych szczebli w programie, co wiąże się także z dodatkowymi profitami dla „Klubowicza”, np. powitalny kosz owoców/szampan w kabinie, możliwość uczestniczenia w klubowym spotkaniu z kapitanem statku, zniżki/rabaty na wydatki podczas rejsu, rabaty na kolejne rejsy, dodatkowe profity podczas zaokrętowani/wyokrętowania (np. pierwszeństwo wejścia/zejścia ze statku) czy dodatkowe „kieszonkowe” od armatora do wydania na statku. 

„Klubowicze” posiadają także zazwyczaj inne karty pokładowe aniżeli pozostali uczestnicy rejsu – rewers karty jest zazwyczaj innego koloru (przypisanego do kolejno osiąganych szczebli w programie lojalnościowym) wraz z nazwą kolejnego poziomu w programie lojalnościowym. Ważność zbieranych punktów czy warunki uczestnictwa są różne u poszczególnych armatorów, a także często ulegają zmianom, więc warto zwrócić na to uwagę w regulaminach poszczególnych armatorów.